Sunday, May 3, 2009

balik kampung..

salam sume.. ari sabtu aritu aku n adik2 balik kampung.. sampai jer Johor ktorg terus melawat kubur arwah mak ngan arwah abah.. sebak rase hati bile dah sampai sane.. kami adik-beradik kemas2 sikit kubur arwah abah.. kubur arwah abah nampak bersih saje.. mungkin pak ngah or pak long tolong bersih kan sikit2.. kami pun bace surah yassin.. kawasan perkuburan sunyi.. ketika bacaan yasin aku tak dapat menahan air mate dari mengalir sebak dan pilu rase hati... dah 4 bulan ayahanda kembali ke rahmatullah.. selepas membaca yassin di kubur arwah abah.. kami pon berjalan kaki ke kubur arwah mak.. rumput2 tumbuh disekitar kubur.. kami pon bersihkan sedikit kubur arwah mak.. arwah mak kembali ke rahmatullah ketike umur aku 11 tahun.. adik aku yg bongsu baru berumur 2 tahun.. kesian adik aku.. dier tak dpt ingat ibu dier... dier hanyer kenal ibu kami dari gambar2 yg ade... aku selalu cerite kat dier.. yg arwah mak sgt sayangkan dier... dan wajah dier pon seolah2 wajah arwah mak kami... aku selalu ingat kan adik2 supaye selalu berdoa dan sedekah al-fatihah utk mereka.. setelah membace yassin dah membersihkan kubur arwah mak.. kami pon pulang ker rumah Pak Long.. 

Sampai di perkarangan rumah Pak Long aku ternampak kereta honda civic warne hitam.. tu kereta abg Halim.. abg Halim pon baru sampai dari KL.. Pak Long ngan Mak Long kini dah macam ibu dan ayah kami.. Pak ngah, Pak Uda pon dah kire macam ayah kami.. kalo balik kampung wajib singgah 4 buah rumah.... heheheh.. kalo tak singgah mau merajuk salah seorg pak sedare kami tu... sume tu sedare sebelah arwah abah.. dok kat kampung aku belajar masak Ikan Masak Asam Pedas.. johor mmg terkenal dgn Asam Pedas.. aku pon blaja masak dgn mak Long aku.. hehehhe... bestnyer.. tak sabar nak balik umah nak buat sendiri.. dapat resepi dari org lamekan..

Resepi Asam Pedas Mak Long

ikan pari / ikan tenggiri 4 keping
sesenduk lada kering yg dah kisar
4 biji bawang merah
2 biji bawang putih
sedikit belacan
sudu kecil halba
air asam jawa  
5 tangkai bendi

kisar lada kering + bawang merah + bawang putih. Panaskan minyak masukkan halba..pastu masukkan bahan2 kisar n belacan tgu sampai garing dan pecah minyak.. masukkan ikan.. perap jap dlm periuk.. pastu buh air asam.. tgu medidih pastu masukkan sayur bendi.. dah siap... senang jer resepi Mak Long aku.. selamat mencube.. =)


No comments:

Post a Comment

All My Love Now and Forever

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers